Studio

Misiek w studiu nagraniowym RMF FM. Zobacz więcej zdjęć
Studio Nagraniowe RMF FM (obecnie Studio Nagrań Grupy RMF) działa od sierpnia 1991 r. Tutaj powstają reklamy i spoty radiowe, a także materiały do najważniejszych audycji stacji, oprawa dźwiękowa wszystkich programów oraz akcji promocyjnych RMF FM, RMF Classic, RMF MAXXX.

Studio Nagrań Grupy RMF od lat współpracuje z najwybitniejszymi polskimi aktorami. Radiowe powieści i słuchowiska nagrywali dla nas m.in. Jerzy Trela, Jan Peszek, Piotr Fronczewski, Marek Kondrat, Michał Żebrowski, Adam Ferency, Krzysztof Globisz, Iwona Bielska, Danuta Stenka, Jerzy Stuhr, Dorota Segda, Małgorzata Foremniak, Artur Żmijewski, Anna Dymna, Maciej Stuhr i Anna Przybylska. To właśnie pod naszym kierunkiem pierwsze aktorskie kroki stawiały takie gwiazdy jak Doda i Edyta Górniak. W nagraniach naszych słuchowisk, przygotowywanych w ramach akcji charytatywnych na rzecz chorych dzieci, udział brały także Pierwsze Damy RP: Jolanta Kwaśniewska, Anna Komorowska i Agata Kornhauser-Duda.

Studio zajmuje się również rejestracją i produkcją nagrań muzycznych. Swoje płyty nagrywali u nas m.in. Budka Suflera, Chłopcy z Placu Broni, Dżem, Tadeusz Nalepa, Perfect, Piersi, a niedawno Trebunie Tutki z The Twinkle Brothers. Obecnie sesje nagraniowe – do programu Poplista Plus Live Sessions (external link) – realizują u nas największe gwiazdy bieżącego nurtu muzycznego, np. Kamil Bednarek, Krzysztof Zalewski, Kortez, zespół Enej, T.Love, Mrozu, Natalia Nykiel, Sarsa, Perfect, Cugowscy, Lady Pank, LemON, a także artyści zagraniczni jak Imany, Ray Wilson, Sigrid i wielu innych.


Produkcje Studia Nagraniowego RMF FM były wielokrotnie nominowane i honorowane najważniejszymi laurami na konkursach reklamowych (patrz hasło „T jak Tytan” w poniższym Alfabecie studia) i branżowych (jak np. krwiożerczy cykl, poświęcony seryjnym mordercom: „Dorwać bestię (external link)”, który otrzymał Nagrodę Dziennikarzy Małopolski w 2019 roku).

Początki


Na początku studio było tam... gdzie jest dziś. Całe radio mieściło się wtedy w lewym skrzydle starej części fortu, gdzie dziś pulsuje RMF MAXXX. Studio nagraniowe było sercem radia. W tym samym miejscu nagrywano reklamy i emitowano program. Reklamy i promosy nagrywano w czasie, gdy nie był emitowany program (najpierw serwisy, potem dodatkowo animacje prowadzących). Studio dysponowało jedynie czterośladowym magnetofonem, a dźwięki rejestrowano na taśmach. Dopiero po kilku latach pojawiły się cyfrowe Digicarty, taśmy DAT i najnowszy sprzęt do obróbki dźwięku. Pracami studia kierowała Elżbieta Piwowarska-Gołąb, nasza pierwsza szefowa, a gdy zajęła się promocją stacji zastąpił ją Tomasz Berezowski.
Pierwsze scenariusze reklam i promosów pisali Małgorzata Markowska i Maciej Mączyński. W dźwięk przekuwał je Piotr Kłembukowski - pierwszy realizator studia, którego z pałacyku Polskiego Radia przy ul. Szlak w Krakowie sprowadził na Kopiec Edward Miszczak. Wkrótce do Piotra dołączył Wojciech Markowski, a w 1991 r. Wojciech Michalski zwany Miśkiem (od godnej postury i ciepłego usposobienia), który – wyłączając kilka miesięcy na przełomie 1992 i 1993 r. – pracuje u nas do dziś. Razem z nimi w studiu pojawili się Jacek Dyląg i Maciej Aleksandrowicz. Dzięki tej dwójce powstały pierwsze piosenki reklamowe (takie jak np. „Mydło „Bobas” dla Bobasa…”).

Głosem radia był wtedy - legendarny lektor telewizyjnej Kroniki Krakowskiej o mocnym, niskim, zadziornym brzmieniu, który odtąd mocno kojarzono ze stacją. Niewiele później swoją karierę zaczęli u nas młodzi krakowscy aktorzy Przemysław Nikiel, Krzysztof Gadacz, Łukasz Żurek i Małgorzata Krzysica, tworzący pierwszy garnitur głosów reklamy radiowej. Reklamy i promosy czytał także Jerzy Jankowski, który z czasem sam je nagrywał i montował. Wiele zawodów wykonywał w studiu Leszek Zinkow - początkowo tekściarz, a potem także realizator.

Gdy RMF FM rozpoczął nadawanie regularnego programu i pokojowa koegzystencja obu reżyserek stała się niemożliwa, mikrofony studia przeniesiono do sąsiedniego pomieszczenia (tego, w którym obecnie znajduje się reżyserka emisyjna RMF MAXXX). W tym samym miejscu urzędowali tekściarze, którzy musieli opuszczać pokój na czas nagrania. Reżyserka studia znajdowała się pomieszczenie dalej. Teksty zaczął wtedy pisać Marcin Ziobro, a wśród lektorów pojawiła się Alina Kamińska, przez lata bezsprzecznie Pierwsza Dama naszego mikrofonu. Coraz bardziej skomplikowane prace studia zaczęła koordynować Katarzyna Szulc, która znalazła tu swoją miłość i wkrótce przyjęła nazwisko Kłembukowska. W 1994 roku w studiu pojawił się Monter, człowiek o nieposkromionej wyobraźni dźwiękowej, niedoszły finalista Konkursu Chopinowskiego, bohater i współautor legendarnego programu JW 23 oraz genialny twórca fillerów i autorskich miksów.

Powrót do korzeni

W 1992 r. emisje programu radiowego przeniesiono na „górny pokład”, do nowo powstałych pomieszczeń radia na pierwszym piętrze fortu. Studio natychmiast wróciło do korzeni – do pomieszczeń zajmowanych na samym początku działalności. Rozpoczęto remont starego i budowę zupełnie nowego studia, każde z własną reżyserką. Projektem kierował bezpośrednio Stanisław Tyczyński, który zapewnił najnowszy sprzęt do cyfrowej obróbki dźwięku. Epoka taśm przeszła do historii.

Tu zaczyna się historia Dolnego Studia, należącego do Sceny FM, które powstało z myślą o nagrywaniu płyt. Stworzono zupełnie nowy zespół wyposażony w najlepszy ówcześnie sprzęt do rejestracji nagrań muzycznych. Pracowali tam realizatorzy związani ze Sceną FM, którzy z powodzeniem realizowali też koncerty plenerowe i wielkie projekty promocyjne (takie jak Inwazja Mocy): Ryszard Kramarczyk, (Piotr Krasny)), Piotr Witkowski, Krzysztof Bielewicz i Leszek „Czubek” Wojtas. Działalność nagraniową Dolnego Studia koordynował najpierw Jerzy Charuza, a potem Marcin Jacobson. Swoje płyty rejestrowały u nas największe sławy rynku muzycznego w Polsce: Budka Suflera, Chłopcy z Placu Broni, Dżem, Tadeusz Nalepa, Perfect, Piersi, Skunk Anansie czy Michał Urbaniak.
Monter w studiu produkcyjno-nagraniowym
Monter w studiu produkcyjno-nagraniowym
Zobacz więcej zdjęć

Odrębny żywot wiodło Górne Studio (należące wciąż do RMF FM), które produkowało reklamy i promosy. Władzę w Górnym Studiu objęła Grażyna Bekier. Wraz z nią pojawiła się nowa ekipa tekściarzy (Grzegorz Raputa i Jerzy Maśnicki) oraz reżyser radiowy Ewa Ziembla. Byli twórcami wielu tekstów i dźwięków, które przez lata budowały więź między radiem i słuchaczami, tworząc wizerunek radia nowoczesnego, kreatywnego i pełnego humoru. Inspicjentem studia była Ewelina Musiał. Przez krótki czas swoim talentem wspomagali nas wówczas Marek Siuda i Jacek Opiełka, którzy wraz ze starą ekipą mieli wspomóc przygotowanie pionierskich projektów radiowych holdingu: Opery FM (z czasem przekształciła się w RMF Classic), a potem także RMF MAXXX.

W tym okresie nasze mikrofony po raz pierwszy zarejestrowały tubalne głosy Łukasza Nowickiego i Zbigniewa Dziducha, ciepły baryton Krzysztofa Radkowskiego i głęboki bas Tomasza Wysockiego. Wszyscy w naszym studiu stawiali swoje pierwsze lektorskie kroki. Niemal wszyscy wyemigrowali z czasem do Warszawy, w ekspresowym tempie awansując do poziomu najbardziej popularnych głosów reklamowych w Polsce.

Po kilku latach nagrania muzyczne i komercyjna działalność studia zaczęły stopniowo wygasać. Miało to związek z rozwojem sieci, nowymi projektami radiowymi oraz intensyfikacją działań promocyjnych radia. Studio skupiło się więc na produkcji dźwięków na potrzeby wszystkich anten RMF FM. Pewnie dlatego szefem studia została doświadczona w radiowej robocie Ewa Miszczak, wspierana dzielnie przez Ewę Ziemblę.

Od tego momentu produkowaliśmy nie tylko promosy i oprawę anteny, ale też spore fragmenty programu RMF FM. Właśnie wtedy powstała najsłynniejsza polska radionowela Apteka Marzenie,
  Piosenka - Maciej Maleńczuk
  Odcinek 1A
  Odcinek 1B
  Odcinek 41
  Odcinek specjalny i piosenka - Grzegorz Turnau


znakomite Łosie w kosmosie
  Odcinek 1
  Odcinek 2
  Odcinek 3
  Odcinek 4


czy legendarny program dla niedzielnych abstynentów pt. Szewski kwadrans.
  Odcinek 1
  Odcinek 2
  Odcinek 3
  Odcinek 4
  Odcinek 5
  Odcinek 6
  Odcinek 7
  Odcinek 8
  Odcinek 9
  Odcinek 10
  Odcinek 11
  Odcinek 12
  Odcinek 13


Zaczęliśmy niemal hurtowo wymyślać nowe elementy programu i coraz zabawniejsze konkursy; braliśmy udział w kreowaniu nowych akcji i kampanii promocyjnych. Dlatego w latach 19992001 pojawili się w studiu nowi ludzie – młodzi, rzutcy i zdolni tekściarze: Łukasz Kulewski, Piotr Heszen i Michał Piedziewicz oraz prawdziwa czarodziejka, a zarazem osobista wróżbiarka Magdalena Smęder. Michał Piedziewicz wciąż z nami współpracuje jako autor szlagierowych powieści na wakacje A jak Amor i Gotowy na wszystko i Co w trawie piszczy. Jest on też twórcą kultowej radionoweli czytanej przez Tomasza Knapika pt. Dom nad wysypiskiem.

Dbamy też o oprawę pozostałych stacji Grupy RMFRMF Classic, RMF MAXXX, internetowej platformy muzycznej RMF ON. Przez chwilę nawet ukraińskie Radio 4U szukało w studiu pomysłów na swoje brzmienie i autopromocję. O żywe, nowoczesne oblicze RMF MAXXX dba od 2004 r. Łukasz Myszkal (którego spotkać można podczas serwowania najlepszej muzyki dla bawiących się na danceflorze. Łukasz podróżuje po klubach w całej Polsce jako znany DJ). O elegancję RMF Classic obecnie zabiega Bartłomiej Niedźwiecki, zwany Bartesem, który niedawno zastąpił na tym stanowisku Michała Woźniak.

W 2005 r. Ewa Miszczak porzuciła kierowanie studiem, stając się szefową całego radia. Na krótko zastąpiła ją Katarzyna Kurowska-Jarośka. W tym czasie tekściarski team został wzmocniony talentem Iwony Bołdak, naszej bloginii romansującej z pilotem (obecnie pełniącej funkcję zastępcy dyrektora programowego RMF FM). W 2007, za dyrekcji Jerzego Maśnickiego, dołączyła do nas kolejna copywriterka Agnieszka Olczyk. Obie panie stworzyły szereg zabawnych pozycji radiowych, m.in.: Isabel prosto z Kazimierza, Lekcja stylu Dżoanny Kluchy oraz Skandaliczna historia Świata. Rok później zespół copywriterów uzupełnił Marek Zieliński, związany ze stacją RMF MAXXX. W 2014 nasz tekściarski team zasilił natomiast Krzysztof Skalski, najlepiej piszący inżynier akustyk w Polsce. W 2013 roku szefem studia został Dawid Skrzypczak-Mizgalski, by trzy lata później oddać ster w ręce Pawła Mleczki, wieloletniego producenta RMF FM.


W połowie 2014 roku studio powróciło do swojej komercyjnej działalności i stało się ważnym graczem na rynku produkcji reklamy radiowej w Polsce. Obecnie Studio Nagrań Grupy RMF zajmuje się produkcją komercyjną dla wszystkich swoich stacji ogólnopolskich i lokalnych oraz, podobnie jak do tej pory, dba o oprawę antenową RMF FM, RMF Classic i RMF MAXXX.

Każdego roku copywriterzy tworzą tysiące tekstów, a realizatorzy produkują tysiące materiałów dźwiękowych.

Obecny skład Studia Nagrań Grupy RMF to:
- copywriterzy: Agnieszka Olczyk, Krzysztof Skalski i Marek Zieliński
- realizatorzy: Wojciech "Misiek" Michalski, Łukasz Myszkal, Bartłomiej „Bartes” Niedźwiecki, Dawid Skrzypczak-Mizgalski i Michał Woźniak
- szef Studia: Paweł Mleczko.





Filmy

Tadeusz Sołtys: Wydawało się, że wylecą membrany
Wawrzyniec Sierosławski: Pan nauczyciel fortepianu
Jerzy Maśnicki: Inwazja na maxa
Wojciech Michalski: Kawa to kawa
Krzysztof Gadacz:" Kilkadziesiąt tysięcy reklam
Maciej Aleksandrowicz: Pierwsze piosenki reklamowe
Piotr Kłembukowski: Na antenie wszystko brzmi inaczej
Ewa Ziembla: Kloss
Jacek Dyląg: Adam ma osiem śladów
Łukasz Żurek: Rajtki na szczęście się zmieniały
Robert Kalinowski: Zaczynałem jako...lektor
Krzysztof Gadacz: Rajtki Renaty


Zobacz więcej filmów
[+]

Zdjęcia

Jerzy Jankowski
Jerzy Jankowski
W. Markowski, L. Zinkow, M. Markowska
W. Markowski, L. Zinkow, M. Markowska
Jerzy Jankowski i Andrzej Wiernik
Jerzy Jankowski i Andrzej Wiernik
Jerzy Jankowski
Jerzy Jankowski
Jerzy Jankowski
Jerzy Jankowski
Ewa Ziembla i Wojciech "Misiek" Michalski
Ewa Ziembla i Wojciech "Misiek" Michalski
Wojciech "Misiek" Michalski
Reżyserka Studia Górnego
Reżyserka Studia Górnego
Studio Dolne
Studio Dolne
Studio Górne
Studio Górne


Zobacz także



Strona główna

Jeśli posiadasz ciekawe materiały (zdjęcia, filmy, teksty) związane z historią RMF FM, prześlij je do nas.